Debaty
Wykłady w Trybunale: Fundamenty współczesnych państw - wartości, zasady i prawa podstawowe
Hubert Izdebski| Lech Garlicki| OBWE| Piotr Tuleja| prawa podstawowe| Unia Europejska| Wiktor Osiatyński| Wykłady w Trybunale
włącz czytnik
Możliwości nadużywania i przypadki nadużywania ideologii praw człowieka tym bardziej powinny powodować poszukiwanie niemających cech ideologicznych konstrukcji odpowiadających rewolucji praw.
Konstrukcją taką stają się w naszych oczach prawa podstawowe. Termin zrodzony w Niemczech w okresie walki z absolutyzmem w połowie XIX w. i rozwijany przede wszystkim w doktrynie niemieckiej (lecz niezależnie od tego także w Stanach Zjednoczonych, które nie mogły zaznać absolutyzmu ani jakiejkolwiek innej formy statokracji), w ciągu ostatnich dekad nieprzypadkowo znalazł zastosowanie w konstytucjach wielu państw europejskich i, jak sama jej nazwa wskazuje, w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, uznanej obecnie za akt unijnego prawa pierwotnego.
„Prawa podstawowe” wydają się stopniowo usuwać na bok inne określenia, w tym – wprost nawiązujące do Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, ale i do oficjalnego tytułu Europejskiej Konwencji Praw Człowieka – „wolności i prawa człowieka i obywatela”, którym to terminem posługuje się także nasza Konstytucja.
***
W europejskiej teorii praw podstawowych wyróżnia się trzy kierunki:
– literalne podejście do praw podstawowych – prawa podstawowe stanowią prawa i wolności, które będzie się uważać za najistotniejsze, co nadawałoby tej kategorii charakter płynny i względny;
– pozytywistyczną koncepcję praw podstawowych – utożsamiającą prawa podstawowe z prawami konstytucyjnymi, tj. prawami podmiotowymi określonymi w konstytucji, w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, a ostatnio także w Karcie Praw Podstawowych UE;
– obiektywizm praw podstawowych – mające pewne cechy jusnaturalizmu, identyfikowanie tych praw według kryterium niezbędności do zagwarantowania istnienia osoby ludzkiej, a tym samym uznawanie ich za określające istotę porządku prawnego w ramach, stanowiącej podstawę modelu demokracji liberalnej, koncepcji człowieka i społeczeństwa, opartej na takich wartościach jak przyrodzona i niezbywalna godność każdego człowieka (od której zaczyna się i konstytucja Niemiec, i Karta Praw Podstawowych, i rozdział II naszej Konstytucji), wolność i równość[9].
Ten ostatni kierunek, sprowadzający rolę prawa pozytywnego (konstytucyjnego, międzynarodowego, europejskiego) do odzwierciedlania obiektywnej struktury i hierarchii praw podstawowych w oparciu o konsensualnie uznany, przy uszanowaniu pluralizmu aksjologicznego, system wartości podstawowych dla bytu społecznego, uznaje się obecnie za dominujący w skali europejskiej[10]
Należy dodać, że niemiecki Związkowy Trybunał Konstytucyjny już w 1958 r. wypowiedział się o istnieniu porządku wartości praw podstawowych (Werteordnung der Grundrechte). Zarazem nie można nie zauważyć, że obiektywizmu praw podstawowych na ogół nie rozumie się w ontologicznych kategoriach materialnego prawa naturalnego, lecz – w ramach nierzadko nieświadomego przyjmowania założeń postmodernizmu, lecz świadomego u prawników rozwijania metod argumentacyjnych – jako taki rodzaj jednej z wielu możliwych narracji, który uznaje się za konsensualnie najlepszy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Wykłady w Trybunale: Pojęcie i funkcje państwa narodowego
Hubert Izdebski: Obywatel między prawem a Trybunałem
Hubert Izdebski: czy reformować wymiar sprawiedliwości?
Wykłady w Trybunale: Wolność wyznania, tożsamość narodowa i prawa człowieka: szczególna droga Europy
Wykłady w Trybunale: prof. Joseph Weiler uhonorowany tytułem Człowieka Pojednania za rok 2011
Irena Lipowicz: system stanowienia prawa wymaga poważnej refleksji
Ogłoszenie: wykład prof. Andrzeja Górskiego w Trybunale
Czeska polityka w czasach wideodemokracji
Tradycja i postęp, czyli o kłopotach Europejczyków z radzeniem sobie z problemami
Liberalna polityka społeczna – państwo, społeczeństwo, solidarność
Po co nam państwo?
Crouch: W kierunku postkryzysowej postdemokracji?
H. Izdebski: polskie instytucje publiczne wymagają jeszcze doskonalenia
Nowe obowiązki wobec pokrzywdzonego i oskarżonego
Po co ci, człowieku, trójpodział władzy?
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.