TK



A. Herbet, M. Laskowska: Opinia prawna dotycząca projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (cz. 1)

immunitet| projekt ustawy o Trybunale Konstytucyjnym| sędzia Trybunału Konstytucyjnego| sędzia w stanie spoczynku| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

 5. Staż sędziego Trybunału (art. 12 ust. 3 i 5, art. 13 ust. 3, art. 47 ust. 4 proj. u. TK)

Wśród nowych rozwiązań, które miałyby oddziaływać na status sędziego Trybunału, znajduje się instytucja „sędziego o najdłuższym stażu w Trybunale”. Wnioskodawca wprowadza nieznane u. TK kryterium czasu sprawowania urzędu (które zapewne ma stanowić formalny wyraz i ekwiwalent największego doświadczenia), jako przesłankę pełnienia określonych w ustawie funkcji, których nie może lub nie powinien sprawować Prezes lub Wiceprezes Trybunału. Zgodnie z projektem, do sędziego o najdłuższym stażu w Trybunale należeć ma: przewodniczenie obradom Zgromadzenia Ogólnego dotyczącym wyboru kandydatów na stanowisko Prezesa lub Wiceprezesa (art. 12 ust. 3 i ust. 5 proj. u. TK), zastępowanie Prezesa Trybunału w razie przeszkód w sprawowaniu obowiązków przez Prezesa oraz Wiceprezesa Trybunału przy jednoczesnym niewyznaczeniu przez Prezesa Trybunału sędziego zastępującego (art. 13 ust. 3 proj. u. TK), przewodniczenie rozprawie i posiedzeniu w pełnym składzie, gdy istnieją przesłanki wyłączenia udziału w orzekaniu Prezesa i Wiceprezesa Trybunału lub zajdą inne ważne przyczyny (art. 47 ust. 4 proj. u. TK).

Proponowana regulacja jest modyfikacją obecnej, przyznającej specjalne (analogiczne co do istoty) kompetencje „najstarszemu wiekiem sędziemu Trybunału” (por. § 5 ust. 2 oraz § 12 ust. 4 r. TK). Intencje zmiany są czytelne i zasługują na aprobatę. Pewną wątpliwość może jednak budzić samo dążenie wnioskodawcy do umiejscowienia tych regulacji w ustawie, wydaje się bowiem, że w tym zakresie dotychczasowy podział materii pomiędzy regulamin i ustawę był prawidłowy a przy tym korzystniejszy dla samego sądu konstytucyjnego, bowiem wspierający jego niezależność i samodzielność.

 6. Materia regulaminowa (art. 15 ust. 1 proj. u. TK)

            Na aprobatę zasługuje określenie w art. 15 ust. 1 proj. u. TK materii regulaminowej, co tylko fragmentarycznie czyni dotychczasowa u. TK. Z uwagi na tę zmianę można jednak podać w wątpliwość zasadność dalszego utrzymywania w projekcie, jako węższej zakresowo, usytuowanej w rozdziale 5 Kontrola formalna wniosków, pytań prawnych i skarg), normy wskazującej, iż: „Wewnętrzny tok postępowania z wnioskami, pytaniami prawnymi i skargami określa regulamin Trybunału” (art. 80 proj. u. TK; obecnie normie tej wyraz daje art. 40 u. TK, umiejscowiony w części Przepisy ogólne rozdziału 2 Postępowanie przed Trybunałem).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.