TK
Uprawianie demokracji
Arystoteles| demokracja| Indeks Demokracji| Jan Kieniewicz| obywatel| państwo| Polak| Robert A. Dahl| Roger Scruton| tożsamość| Tukidydes
włącz czytnikTo czysty przypadek sprawił – prawie trzy tysiące lat temu – że w Grecji ukształtowały się fundamenty europejskiej cywilizacji. I co najmniej od tego czasu notujemy dwie różne cywilizacje, którym Profesor Jan Kieniewcz poświecił swoją pracę Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu. Autor już na samym początku odpowiada nam „[…] cywilizacje są zbiorami ludzi […], którzy odwołują się do wspólnego systemu wartości […] i dalej […] cywilizacja nie jest niczym więcej (ani mniej) niż przekonaniem ludzi, że istnieje ponadkulturowa i ponadpaństwowa forma przynależności ze względu na wspólnotę w systemie wartości”[5].Kieniewcz powiada również, że „W szczególności do społeczeństw identyfikującymi się z odrębnymi systemami wartości – słowem między ludźmi różnych cywilizacji[6].” Niezwykle istotna jest przywołana przez prof. Jana Kieniewicza opinia Feliksa Konecznego, który w 1935 roku w swym dziele „O wielkości cywilizacji” napisał „Nie można być cywilizowanym na dwa sposoby[7]”. W odniesieniu to tego stwierdzenia Jan Kieniewicz pisze: „w proponowanym rozumieniu cywilizacja nie jest wyższym czy lepszym stadium rozwoju”[8]. Nie istnieje też żadna „najlepsza cywilizacja świata”, globalna i jedyna dla wszystkich, jak powiada autor – odwołując się do Konecznego i Czarnowskiego – „ludzkość jest hipostazą, nie istnieje coś takiego jak „ojczyzna wszystkich ludzi””[9]. To różne systemy wartości – są źródłem odrębnych cywilizacji.
Demokracja jest jedną z tych wartości, która różni cywilizacje Zachodu. i Wschodu. A główną wartością demokracji jest to, że władzę zdobywa się, i władzę się traci nie za sprawą bezpośredniego przymusu (zamachu lub rewolucji), a dzięki wolnym wyborom wolnych obywateli; kolejną wartością demokracji jest fakt „rządów prawa a nie ludzi”; a wszyscy obywatele są równi wobec prawa.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Krystyna Skarżyńska: Zabiegajmy o osobiste szczęście
Claus Leggewie: Społeczeństwo obywatelskie to za mało
Czy demokracja potrzebuje przeddemokratycznych, a nawet transcendentnych podstaw?
Demokracja pod presją
Rzeczpospolita dobrem wspólnym wszystkich obywateli
Peryferyjność – wyzwanie czy fatum?
Kiedy wolność ma znikomą szkodliwość społeczną?
Na co wymienić demokrację?
Unia Europejska jako wspólnota wartości
Prawie pusta demokracja
Właściwa miara nierówności
Bajki o nierównościach
Mankamenty demokracji przedstawicielskiej
Wóycicki: Czy Polska może być krajem bez znaczenia?
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.