Debaty



Treść konstytucyjnej zasady powszechności głosowania na początku XXI wieku

bezpaństwowcy| nieobywatele| obywatelstwo polskie| powszechność wyborów| prawo do głosowania| prawo wyborcze| traktat z Maastricht| UE| wybory do Parlamentu Europejskiego

włącz czytnik

1.2. Ukończenie 18 roku życia

Drugim podstawowym warunkiem posiadania prawa do głosowania jest osiągnię­cie określonego wieku. W konstytucjach niemal wszystkich państw zgodnie przyjmuje się już od kilkudziesięciu lat, że granica wieku, której osiągnięcie zapewnia doświad­czenie życiowe uprawniające do uczestnictwa w wyborach, to 18 rok życia. Rów­nież polska Konstytucja warunkuje przyznanie prawa do głosowania od ukończenia 18 roku życia. Należy jednak zauważyć, że coraz częściej pojawiają się propozycje obniżenia tego wieku, najczęściej do 16 lat. Taką granicę wieku ustanowiło już kilka­naście państw w wyborach lokalnych, np. Niemcy, Szwajcaria. Na uwagę zasługuje szczególnie obniżenie wieku wyborczego we wszystkich rodzajach wyborów w Au­strii (2008 r.).

Koncepcja obniżenia wieku wyborczego poniżej granicy pełnoletniości jak do­tąd nie spotyka się w Polsce z większym zainteresowaniem. Należy jednak zwrócić uwagę, że konieczność zmiany w tym zakresie może wynikać ze zobowiązań mię­dzynarodowych. Propozycje obniżenia wieku uprawniającego do głosowania już od kilku lat pojawiają się bowiem na łonie Komisji Spraw Konstytucyjnych pod prze­wodnictwem Brytyjczyka Andrew Duffa powołanej w celu opracowania propozycji reformy regulacji prawnej wyborów do Parlamentu Europejskiego na poziomie prawa Unii Europejskiej. Prace ww. komisji dotyczą nowelizacji Aktu dotyczącego wyborów do Parlamentu Europejskiego w bezpośrednich wyborach powszechnych. Akt ten ma charakter prawa pierwotnego, co oznacza, że jego zmiana wymaga zgody wszystkich państw członkowskich. Zmiana ta, mając na względzie stanowisko Trybunału Konsty­tucyjnego zajęte w sprawie o sygn. akt K 15/04, nie rodzić będzie jednak konieczności zmiany Konstytucji, może jednak skłonić prawodawcę do samoistnego obniżenia wieku uprawniającego do głosowania w pozostałych typach wyborów w celu zachowania jednolitości prawa i przejrzystości procesu wyborczego.

2. Przesłanki negatywne

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.