Debaty



Jednomandatowe okręgi wyborcze

jednomandatowe okręgi wyborcze| Metoda D'Hondta| Metoda Sainte-Laguë| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Ordynacja większościowa zwiększa niezależność posła od kierownictwa partii, sprzyja silniejszemu powiązaniu posła z okręgiem, (można go wybrać ponownie lub odrzuć w trakcie trwania kadencji), daje szansę na wybór niezależnym i szanowanym powszechnie kandydatom. Jednomandatowe okręgi wyborcze kładą akcent na uwzględnianie przede wszystkim praw jednostki. W zależności od preferowanych celów wyborów, można uznać dwubiegunowość sceny politycznej i następującą trudność z odsunięciem rządzących od władzy, za wadę tego rozwiązania. Wadą tej regulacji może być w skrajnym przypadku, wybór osób, wprawdzie cieszących się dużą popularnością, ale nie mających przygotowania ani praktyki w sprawowaniu władzy.

Zasada proporcjonalności ma wiele odmian. W przypadku polskiego systemu wyborczego głosowanie na zamknięte listy wyborcze (partyjne) w wyborach do Sejmu z formułą d`Hondta lub czasem Sainte-Laguë, z pięcioprocentową klauzulą zaporową, proporcjonalność wyraża się stosunkiem głosów oddanych na daną partię, a nie przez preferencje wyborcze głosów oddanych na poszczególnych kandydatów. Zasady podziału mandatów i stosowane skomplikowane algorytmy wyliczeniowe są nietransparentne oraz niezrozumiałe dla  większości wyborców. System ten jest kolektywną wielomandatową ordynacją proporcjonalną, która nie jest w stanie odzwierciedlić sprawiedliwego rozkładu głosów. Osłabia więź posła z okręgiem i wyborcami. Mandatariusz czuje się bardziej zobowiązany do lojalności partyjnej i do swego lidera, któremu zawdzięcza pierwsze miejsce na liście, niż do wyborców, którzy na niego głosowali. Zasada proporcjonalności stwarza konieczność nawiązywania koalicji przy tworzeniu rządu i szukania kompromisów przez dokonywanie ustępstw politycznych w stosunku do koalicjanta, a tym samym powoduje brak spójnego programu rządowego. Sprzyja władzy liderów partyjnych wewnątrz partii oraz ekspresyjności ideologii partyjnej. W pewnym zakresie umożliwia partiom mniejszościowym i skrajnym wejście do parlamentu pod warunkiem pokonania progu wyborczego. Ordynacja proporcjonalna (podobnie jak większościowa) może prowadzić do trudności w odsunięciu partii rządzącej od władzy, która zmieniając jedynie koalicjanta może dość długo trzymać władzę i konserwować polityczny układ.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.