TK



Ustawa o TK w Sejmie: wystąpienie min. Krzysztofa Łaszkiewicza

cenzus wieku| dyskontynuacja| immunitet| Krzysztof Hubert Łaszkiewicz| Prezydent| sędzia Trybunału Konstytucyjnego| sędzia w stanie spoczynku| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym

włącz czytnik

W opinii prezydenta Rzeczypospolitej uspołecznienie procedury doboru kandydatów i określenie jej wprost w ustawie przyczyni się do zapewnienia Wysokiej Izbie wiedzy o dorobku zawodowym i osiągnięciach kandydatów. Ranga sędziego sądu konstytucyjnego przesądza o konieczności wprowadzenia wysokich wymogów formalnych wobec kandydata na ten urząd. Obejmują one minimalny wiek kandydata – proponuje się wymóg ukończenia 40 lat, w powiązaniu oczywiście z innymi wymogami profesjonalnymi. Nowym rozwiązaniem jest propozycja wprowadzenia czteroletniej karencji przy kandydowaniu na urząd sędziego przez posłów i senatorów. To wynika z dotychczasowej krytyki sytuacji, w której poseł czy senator stawał się niejako z marszu sędzią Trybunału Konstytucyjnego.

Istotnym elementem gwarancji niezależności Trybunału Konstytucyjnego jest określenie bezpośrednio w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym statusu sędziego. Konstytucja normuje podstawowe elementy statusu sędziego, czyli okres kadencji, niezawisłość sędziowską, zakaz przynależności do partii politycznych, zakaz działalności niedającej się pogodzić z urzędem sędziowskim, a także immunitet sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Obecnie regulacja dotycząca statusu sędziego ma charakter fragmentaryczny i odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy o Sądzie Najwyższym, przed chwilą o tym mówiliśmy. Specyfika urzędu sędziego konstytucyjnego i praktyka stosowania obowiązujących przepisów przemawiają za wprowadzeniem w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym jednak odrębnej regulacji dotyczącej praw i obowiązków sędziów trybunału.

Projektowana ustawa określa m.in. warunki wykonywania przez sędziego dodatkowego zatrudnienia wyłącznie o charakterze naukowo-dydaktycznym, u jednego pracodawcy. Podkreślenia wymaga, że zatrudnienie takie nie może utrudniać pełnienia obowiązków sędziego. Kwestię te rozstrzyga prezes Trybunału Konstytucyjnego, a jeżeli jest taka potrzeba – Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Projekt określa też gwarancje immunitetu sędziowskiego oraz zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów, a także przypadki wygaśnięcia mandatu sędziego. Projektowana ustawa przewiduje, że sędzia po zakończeniu kadencji przechodzi w stan spoczynku z gwarancjami odpowiedniego uposażenia i z zachowaniem immunitetu, przy zobowiązaniu się, że będzie przestrzegał obowiązków stanu sędziowskiego, jakie ciążą na stanie sędziowskim. Naruszenie ich skutkowałoby odpowiedzialnością dyscyplinarną i utratą praw sędziego w stanie spoczynku.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.