TK



TK: część przepisów o zbieraniu informacji za pomocą środków technicznych w działaniach operacyjnych jest niezgodna z konstytucją

ABW| Andrzej Rzepliński| bilingi| CBA| działania operacyjne| Marek Zubik| policja| przechowywanie danych osobowych| SKW| Straż Graniczna| SWW| Trybunał Konstytucyjny| Wojciech Hermeliński| wywiad skarbowy| wywiad wojskowy| zdanie odrębne

włącz czytnik

3.1. Zaskarżone w ramach tej grupy przepisy regulują przedmiotowy zakres kontroli operacyjnej. Ustawodawca przewidział w nich możliwość zarządzenia kontroli operacyjnej celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców oraz uzyskania i utrwalenia dowodów „przestępstw ściganych na mocy umów lub porozumień międzynarodowych”. Ustawodawca nie wskazał, w jakich konkretnie umowach oraz porozumieniach międzynarodowych mają być określone przestępstwa ani nie sprecyzował, o jakie rodzaje przestępstw chodzi, czy też jakim dobrom prawnym mają zagrażać.

3.2. Trybunał dostrzegł wątpliwości interpretacyjne powstające na tle językowej interpretacji tych przepisów. Uznał jednak za możliwe przyjęcie wykładni zgodnej z konstytucją. Skoro przepisy te upoważniają do niejawnej ingerencji w konstytucyjne wolności i prawa jednostek, polegającej na poddaniu kontroli operacyjnej i pozyskaniu za jej pomocą informacji dotyczących życia prywatnego lub objętych tajemnicą komunikowania się, to w świetle art. 31 ust. 3 konstytucji sprecyzowanie okoliczności, w jakich ingerencja taka będzie konstytucyjnie dopuszczalna, może mieć miejsce wyłącznie w aktach normatywnych o randze co najmniej ustawy. Uwzględniając, że kontrola operacyjna dotyczy wolności i praw konstytucyjnych jednostek, a jednocześnie wymaga unormowania ustawowego (vide: art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 konstytucji), warunek ten będą spełniały wyłącznie umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą w ustawie.

3.3. Przestępstwa ścigane na mocy obecnie obowiązujących umów międzynarodowych mających rangę umów ratyfikowanych za uprzednią zgodą w ustawie mogą być jednocześnie uznane za przestępstwa poważne w stopniu uzasadniającym dopuszczalność zarządzenia kontroli operacyjnej. Nie prowadzą więc do nieproporcjonalnej ingerencji w prawo do ochrony prywatności i tajemnicę komunikowania się gwarantowane przez art. 47, art. 49 konstytucji oraz art. 8 Konwencji europejskiej.

 

4. W punkcie 2 sentencji Trybunał Konstytucyjny stwierdził niezgodność art. 27 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z art. 2, art. 47 i art. 49 konstytucji w związku z art. 31 ust. 3 konstytucji.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.