TK
TK: część przepisów o zbieraniu informacji za pomocą środków technicznych w działaniach operacyjnych jest niezgodna z konstytucją
ABW| Andrzej Rzepliński| bilingi| CBA| działania operacyjne| Marek Zubik| policja| przechowywanie danych osobowych| SKW| Straż Graniczna| SWW| Trybunał Konstytucyjny| Wojciech Hermeliński| wywiad skarbowy| wywiad wojskowy| zdanie odrębne
włącz czytnikUstawodawca jest tym samym zobowiązany chronić poufność wiadomości przekazywanych w warunkach dyskrecji osobom wykonującym zawody zaufania publicznego znacznie intensywniej, niż poufność innych informacji przekazywanych między jednostkami. Niemniej jednak, nie jest całkowicie wykluczone umożliwienie służbom policyjnym oraz ochrony państwa pozyskanie informacji o charakterze poufnym, przekazywanym podmiotom wykonującym zawody zaufania publicznego. Wyłączenie informacji uznawanych za stanowiące tajemnicę zawodową, jako bezwzględnie niedopuszczalnych do pozyskania w kontroli operacyjnej, prowadziłoby do istotnych utrudnień w gromadzeniu materiału dowodowego niektórych rodzajów przestępstw, popełnianych np. przy wykorzystaniu nowych technologii. Takie wartościowanie można przeprowadzić ad casum, z uwzględnieniem okoliczności konkretnej sprawy.
10.2. Zdaniem Trybunału ustawa ma zapewnić stosowne gwarancje proceduralne eliminujące nieuprawnione pozyskiwanie przez służby policyjne oraz ochrony państwa informacji, które – z uwagi na ich treść i okoliczności przekazania – powinny podlegać ochronie prawnej. Pewne modelowe rozwiązanie funkcjonuje w procedurze karnej, w art. 180 § 2 k.p.k. Przepis ten przewiduje możliwość zwolnienia z tajemnicy zawodowej przez sąd, jeżeli jest to konieczne dla dobra wymiaru sprawiedliwości, zaś dana okoliczność nie może zostać wykazana w inny sposób, niełamiący tajemnicy zawodowej. Podobny mechanizm mógłby obowiązywać także co do kontroli operacyjnej. Obecnie takiego mechanizmu jednak brakuje. Ustawodawca nie przewidział ponadto obowiązku weryfikacji – pod nadzorem sądu – zebranych w toku kontroli operacyjnej materiałów, które mogą zawierać informacje stanowiące tajemnice zawodową.
11. W punkcie 7 sentencji Trybunał Konstytucyjny uznał art. 36b ust. 5 ustawy o kontroli skarbowej za zgodny art. 51 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 konstytucji.
Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich, ustawodawca w tym przepisie określił przesłanki niszczenia danych telekomunikacyjnych pozyskanych przez wywiad skarbowy zbyt wąsko.
Ocena konstytucyjności art. 36b ust. 5 ustawy o kontroli skarbowej nie może odrywać się od całokształtu unormowań pozyskiwania oraz gromadzenia danych telekomunikacyjnych przez wywiad skarbowy, a zwłaszcza od art. 36d ust. 3 tej ustawy. W ustawie o kontroli skarbowej – na co trafnie zwraca uwagę Marszałek Sejmu – istnieje przepis, obligujący do niszczenia materiałów zbędnych (art. 36d ust. 3). Mechanizm, którego brak zarzuca Rzecznik, istnieje więc w systemie prawa. Mając natomiast na uwadze zakres zaskarżenia, Trybunał nie mógł ocenić w niniejszej sprawi czy konstytucyjnie dopuszczalne jest przechowywanie zgromadzonych danych dla innych postępowań, niż te, w których doszło do pozyskania danych.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Sejm: służby zbyt swobodnie sięgają po billingi
Nowa ustawa ma zwiększyć kontrolę nad pobieraniem bilingów
Bilingi wciąż bez kontroli
Prokurator Generalny: trochę mniej podsłuchów w ubiegłym roku
Bezczynna Służba Kontrwywiadu Wojskowego
TK: rozprawa nad katalogiem zbieranych informacji operacyjnych odroczona bezterminowo
Reakcje na wyrok Trybunału o bilingach
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Klincz w internecie – wolność przeciw kontroli
Panoptykon: karuzela liczb trwa, a problem nadal tkwi w złym prawie
Uprawnienia służb policyjnych i specjalnych po wyroku Trybunału Konstytucyjnego
Policja: 7,2 tys. kontroli operacyjnych w 2014 r.
Projekt ustawy o policji nadal zbyt ogólny i ... szkodliwy
Senat pracuje nad wykonaniem wyroku TK w sprawie funkcjonowania służb specjalnych
Projekt zmian w służbach specjalnych i policyjnych niezgodny z prawem Unii Europejskiej
Adwokaci proszą RPO o stanowisko w sprawie ustawy o Policji
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.