TK



TK: Konstytucyjne prawa i wolności jednostki

odszkodowanie od państwa| prawo mieszkaniowe| prawo własności| rodzina| Trybunał Konstytucyjny| wolność pracy| wolność zrzeszania się| wymiar emerytury| zasada równości

włącz czytnik

Władze publiczne mają także obowiązek szczególnej pomocy rodzinom niepełnym oraz wielodzietnym. Nie narusza tej zasady konstytucyjnej ustalenie takiej samej wysokości dodatku dla rodziców samotnie wychowujących dwoje dzieci oraz rodziców samotnie wychowujących troje lub więcej dzieci. Dopuszczalne jest określenie wysokości tego dodatku na jednym poziomie, który nie pozostaje w ścisłej proporcji do liczby dzieci w rodzinie niepełnej. Nie bez znaczenia pozostaje okoliczność, że ustawodawca jednocześnie przyznaje inne środki wsparcia, które mogą przysługiwać jednocześnie, jak dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej czy też dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego (wyrok z 20 grudnia 2012 r., K 28/11).

Ochrona rodziny i małżeństwa

Szczególnie intensywna pomoc i ochrona, jaką – w myśl art. 71 ust. 1 Konstytucji -  władze publiczne zobowiązane są otaczać matkę, w okresie przed urodzeniem i po urodzeniu dziecka powinna wyraźnie przewyższać zwykłą ochronę, przysługującą matkom, rodzicom i rodzinie na gruncie art. 18 oraz art. 71 ust. 2 Konstytucji. Ustawodawca powinien tak określić sytuację prawną matki, aby szczególna pomoc miała charakter realny. Taką szczególną ochronę realizuje między innymi prawo do urlopu macierzyńskiego. Ukształtowanie przez ustawodawcę prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastej pensji) w sposób powodujący pozbawienie tego prawa kobiet przebywających na urlopach macierzyńskich, które w ciągu roku kalendarzowego nie przepracowały faktycznie 6 miesięcy, nie tylko nie realizuje obowiązku wynikającego z art. 71 ust. 1 Konstytucji, lecz może wręcz prowadzić do osiągnięcia skutku odwrotnego, pogarszając sytuację prawną tej grupy pracowników (wyrok z 9 lipca 2012 r., P 59/11).

Zawarcie małżeństwa powoduje nawiązanie między małżonkami stosunku rodzinnego oraz powstanie między współmałżonkami szeregu wzajemnych obowiązków. Ustanie małżeństwa w wyniku rozwodu skutkuje wprawdzie ustaniem stosunku rodzinnego, lecz nie eliminuje wszystkich skutków prawnych zawarcia małżeństwa. Jednym z takich skutków jest wyrażony w art. 60 § 2 k.r.o., tzw. rozszerzony obowiązek alimentacyjny, obciążający małżonka wyłącznie winnego rozkładu pożycia małżeńskiego, względem swojego rozwiedzionego współmałżonka. Przepis ten nie może być postrzegany wyłącznie z perspektywy praw ekonomicznych, stanowi bowiem zarazem przejaw konstytucyjnej zasady ochrony i opieki państwa nad małżeństwem i rodziną, wynikającej z art. 18 Konstytucji (wyrok z 25 października 2012 r., SK 27/12).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.